اطلاعات عمومی

سيب زمينی سرخ کرده از ابتدا تا به امروز

سیب­‌زمینی سرخ­‌کرده یکی از پرطرفدارترین خوراکی­‌ها در دنیاست و در منوی اغلب رستوران‌ها و فست‌فودهای کل دنیا قرار دارد. اما آیا تا به حال این سوال برایتان پیش آمده که این غذای محبوب از کجا آمده است؟ چه فيش اند چيپس انگلیسی باشد و چه کرت در کبک، يا حتي کباب­ سیب­‌زمینی پاریسی یا فرايتن بلژیکی با سس مایونز یا حتی یک دستور تهیه‌ی سرخ شده “فوق العاده” در ایالات متحده، هیچ فرقی نمی‌کند، همه‌ی این‌ها سیب‌‌زمینی سرخ کرده‌اند. در اینجا به بررسی تاريخچه سيب زمينی سرخ کرده می پردازیم.

بسیاری از غذاهای محبوب در سراسر دنیا، از فرانسه به تمام دنیا معرفی شده است؛ از باگت گرفته تا سوفله؛ سرخ کردن فرانسوی به طور واضح بلژیکی است، حداقل طبق گفته­‌های آلبرت وردایین، سرآشپز و همکار کرزی فریتس، که تاریخچه سرخ ­کردن را ترسیم می­‌کند: “آمریکایی­‌ها آن را سرخ فرانسوی می­‌نامند “اما این یک سرخ فرانسوی نیست، یک سیب زمینی فرانسوی است!”

دقیقاً اينکه چه کسی این نوارهای طلای خوش طعم و رنگ را به جهان معرفی کرده است، کاملاً مشخص نیست. در بین نظریه‌های مختلف، به طور کلی پذیرفته شده است که سرخ کردن فرانسوی توسط بلژیکی­‌ها یا فرانسوی­‌ها اختراع شده است. با این حساب مخترع سیب­‌زمینی سرخ شده احتمالاً همیشه ناشناس خواهد ماند!

به طور متوسط ​​آمریکایی­‌ها سالانه حدود ۲۹ پوند سیب‌زمینی سرخ شده مصرف می­‌کنند. ایالات متحده حتی تا آنجا پیش رفت که سیب زمینی سرخ کرده را از مبدأ اروپایی خود به طور کامل جدا کند.

 

تاريخچه سيب زمينی سرخ کرده معرفی برای اولین بار

گزارش­‌های تاریخی حاکی از آن است که بلژیکی­‌ها احتمالاً اواخر قرن ۱۷ نوارهای نازک سیب‌­زمینی را سرخ می­‌کردند(اگرچه برخی ادعا می­‌کنند تا اواخر قرن ۱۸ سیب‌زمینی سرخ کرده وجود نداشته است). چگونگی تصور آن‌ها از این ایده بدین صورت بود كه، در این منطقه، برای مردم بسیار رایج بود كه ماهی­‌های كوچك را به عنوان یك غذای اصلی برای وعده­‌های غذایی خود سرخ كنند. با این حال، هنگامی که رودخانه­‌ها به اندازه کافی پهن شدند، گرفتن ماهی تا حدودی دشوار شد. بنابراین به جای سرخ­ کردن ماهی در این مواقع، سیب­‌زمینی­‌ها را در برش­‌های بلند و نازک خرد می­‌کردند و مانند ماهی­‌ها آنها را سرخ می‌­کردند.

اکنون به استدلال فرانسه: محبوبیت سیب‌زمینی در فرانسه تا حد زیادی به یک افسر پزشکی ارتش فرانسه به نام آنتوان آگوستین پارمنتیر که قهرمان سیب­‎‎‌زمینی در سراسر فرانسه و بخش‌­هایی از اروپا است، اعتبار دارد. در طول جنگ هفت ساله، پارمنتیر اسیر شد و به عنوان بخشی از جیره­‌های زندان، سیب‌­زمینی به وی داده شد. در این زمان، فرانسوی­‌ها قبلاً از سیب­‌زمینی فقط برای خوراک گراز استفاده می­‌کردند و هرگز آن‌ها را نمی­‌خوردند. دلیل آن این بود که گمان می‌کردند سیب‌­زمینی باعث بروز بیمار‌ی­‌های گوناگونی می‎‌شود.

در واقع در سال ۱۷۴۸، پارلمان فرانسه حتی کشت سیب‌زمینی را ممنوع کرد، زیرا آن‌ها معتقد بودند سیب‌­زمینی باعث بیماری جذام می‌­شود. با این حال، پارمنتیر در دوران اسارت خود مجبور به پرورش سیب‌زمینی در زندان و استفاده از آن در وعده‌های‌غذایی شد و اینگونه به مردم فرانسه ثابت کرد که تصورشان در مورد سیب‌زمینی درست نیست.

پارمنتایر پس از آزادی، اقدام به تبلیغاتی تهاجمی برای ترویج سیب­‌زمینی در فرانسه کرد و میزبان چند ضیافت‌ شام با مقامات برجسته‌ای چون فرانکلین، آنتوان لاوویزیر، کینگ لوئیز شانزدهم و ملکه ماری آنتوانت بود. او همچنین نگهبانان مسلح را برای احاطه کردن زمين سیب­‌زمینی خود استخدام می­‌کرد، تا سعی کند مردم را متقاعد کند که آنچه در زمين رشد می‌کند بسیار با ارزش است.

هنگامی که فرانسوی­‌ها سیب­‌زمینی را پذیرفتند، محبوبیت آن در فرانسه بسیار زیاد شد. تا سال ۱۷۹۵، سیب­‌زمینی در مقیاس بسیار گسترده­ای در فرانسه، از جمله در باغ­‌های سلطنتی، که آن باغ‌­ها به مزارع سیب­‌زمینی تبدیل شده بودند، کشت می­‌شد. در این بازه زمانی، فرانسوی­‌ها یا سیب­‌زمینی سرخ­ کرده را اختراع کردند یا یاد گرفتند. پس از کشف یا اختراع سیب‌­زمینی سرخ ­کرده در فرانسه، به ویژه در پاریس، بسیار محبوب شد، تا جایی که آن‌ها توسط فروشندگان دوره‌گرد در خیابان­‌ها فروخته شدند و “سیب زمینی سرخ” نامیده شدند.

تاريخچه سیب‌زمینی سرخ کرده 

وردايين ادعا می‌­کند که سيب­‌زمينی سرخ شده اصلی در نامور در فرانکوفون بلژیک متولد شده است، جایی که افراد محلی علاقه خاصی به ماهی سرخ شده نيز داشتند. هنگامی که رود ميوس قبل از یک زمستان سرد در سال ۱۶۸۰ منجمد شد، مردمان آن منطقه سیب‌­زمینی را به جای ماهی­‌های کوچک که به آن‌ها عادت کرده بودند، سرخ کردند و سیب‌زمینی سرخ­ کرده متولد شد.

طرفداران این روایت ادعا می‌­کنند که سربازان آمریکایی که در طول جنگ جهانی اول در منطقه فرانکوفون مستقر شده­‌اند، اظهار کرده‌اند که سیب­‌زمینی سرخ شده درآنجا متولد شد. اگرچه بلژیک در حال حاضر از یونسکو برای تأیید سیب‌زمینی سرخ کرده به عنوان یک نماد رسمی از میراث فرهنگی بلژیک درخواست می­‌کند، اما برخی ادعا می­‌کنند که این افسانه کاملاً ساختگی است و واقعیت ندارد.

مورخ آشپزی پیر لكلرك، استاد دانشگاه لیژ، در مقاله‌­ای درباره تاریخچه سرخ كردن خاطرنشان كرد: این داستان قابل قبول نیست! اول و مهم‌تر از همه، لكلرك توضیح داد، حتی اگر این روایت در نامور درست باشد، به احتمال زیاد این اتفاق در سال ۱۷۳۹ رخ داده است، نه در سال ۱۶۸۰. وی در نوشته‌های خود تاکید می‌کند که سیب­‌زمینی تا سال ۱۷۳۵ وارد این منطقه نشده بوده است. لكلرك توضیح می‌دهد که:”در قرن ۱۸، “چربی” برای عموم مردم قابل تهیه نبوده و یک ماده‌غذایی گران قیمت به حساب می‌آمده است. در آن زمان کره گران قیمت بود، چربی حیوانات کمیاب بود و معمولا مردم عادی چربی‌های گیاهی ارزان‌تر را مصرف می‌­کردند.

نکته‌هایی در مورد تاريخچه سيب زمينی سرخ کرده

– اگرچه سرخ کردن توسط بلژيکي­‌ها ابدا شد اما سرانه بيشترين مصرف سيب­‌زميني سرخ کرده در اروپا، توسط فرانسوي­‌ها ثبت شده است.

– در اروپا، به برش­‌هاي کلفت سيب­‌زميني­، سيب­‌زميني سرخ ­کرده و به برش‌­هاي نازک آن، چيپس مي­‌گويند؛ در حالي که در آمريکاي شمالي به هر دو نمونه‌ی آن سیب‌زمینی سرخ شده گفته می‌شود.

– سیب­‌زمینی سرخ شده برگرکینگ (و احتمالاً مک دونالد) نیز از بسته‌­بندی و حمل به محل‌­های مختلف، به محلول قند آغشته می‌شوند. این رنگ طلایی را نيز از طریق کاراملیزه­ کردن شکر هنگام سرخ شدن ایجاد مي‌­کنند. بدون این، سیب‌زمینی سرخ شده پس از سرخ شدن تقریباً به همان رنگ بیرونی می­‌رسد.

– مک دونالد سیب­‌زمینی سرخ شده خود را دو بار سرخ می­‌کند، زمان ترکیبی آن حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. یک بار برای پخت و پز سمبرها و یک بار برای تهیه غذاهای اضافی اطراف آن.

– چاشنی­‌های مردمی برای سیب­‌زمینی سرخ­ شده در کشورهاي مختلف، متفاوت است. در آمریکا، سس کچاپ به طور معمول نوعی انتخاب در کنار سیب‌­زمینی سرخ­ کرده است. در مناطق معینی از اروپا، سس مایونز است. انگلیسی­‌ها تمایل دارند که سرکه مالت را به خاطر فرو بردن سیب­‌زمینی سرخ ­کرده در آن مصرف کنند. خود فرانسوی­‌ها معمولاً هر چند وقت یکبار سیب­‌زمینی سرخ شده را بدون هیچ طعم دهنده‌ای می‌­خورند.

– گاهي در بعضي از رستورا‌ن­هاي بلژيک، تخم‌­مرغ خام را به سيب‌زميني اضافه کرده و سپس سرخ مي‌­کنند.

– هنگامی که سیب‌­زمینی برای اولین بار به ایرلند و اسکاتلند معرفی شد، با مقاومت بسیار زیادی از سوی پروتستان­‌ها در آنجا روبه‌رو شد، به این دلیل که در کتاب مقدس از سیب‌زمینی به هیچ عنوان نام برده نشده بود؛ بنابراین، مشخص نیست که آیا خوردن آن قابل قبول است، بنابراین آن‌ها در ابتدا از کاشت آن خودداری کردند. از طرف دیگر كاتولیك‌ها تصمیم گرفتند كه قبل از كاشت آن‌ها را با آب مقدس بشويند، و در تفکرشان، اين کار باعث می­‌شد كه برای آن‌ها سيب‌زميني و خوردن آن قابل قبول باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *